Informatiegestuurd werken heeft de toekomst? (deel 1)

Informatiegestuurd

“Informatiegestuurd werken is de toekomst”, aldus mijn collega Kees. Kees is een ervaren collega met een passie voor innovatie en sowieso alles wat toekomstgericht is. Hoewel ik persoonlijk eigenlijk al afhaak bij het woord ‘informatiegestuurd’ triggerde de stelligheid van Kees me toch om er eens voor te gaan zitten. En zo ging ik de uitdaging aan: als jij me enthousiast krijgt voor dit onderwerp schrijf ik er een blog over.

Waarom het schuurt bij mij..

En nu schrijf ik. Deel één. Want dat gesprek moet ik überhaupt nog aangaan (volle agenda’s). Eerst maar eens voor mezelf toetsen hoe ik hierin sta. Het woord is blijven hangen. Informatiegestuurd. Waarom schuurt het zo bij mij? Simpel. Ik heb met afgelopen jaren als adviseur meer en meer toegelegd op ‘de onderstroom’. Welke ingesleten gedragspatronen zorgen ervoor dat we ondanks de goede intenties toch maar moeizaam verder komen? En wat kan ik als adviseur doen om medewerkers zelf het inzicht op te laten doen om hiermee aan de slag te gaan? Die kleine grote momenten dat iemand toch die stap vooruit zet, zich kwetsbaar toont, verantwoordelijkheid neemt, een (onverwachte) samenwerking aangaat; dát zijn mijn grote genietmomenten.

Waarom dan toch aangaan?

En waarom weet ik dat ik het gesprek over informatiegestuurd werken toch aan moet gaan? Omdat ik wéét dat er naast mijn ‘voorkeursmanier’ ook andere en in sommige situaties betere manieren zijn om de gewenste uitkomst te realiseren. Een voorbeeld:

IBM

Het voorbeeld van IBM, verteld door Hans Strikwerda in zijn boek ‘bespiegelingen over governance, bestuur, management en organisatie in de 21ste eeuw’.  Zonder zachte dwang (de opleiding In de Wind van Sioo die ik volgde) was ik nooit aan dit boek begonnen. Heb ‘m ook nog niet uit (drie jaar onderweg). Maar het is wel gaaf. Juist omdat het een ander perspectief geeft op veranderingen. Het IBM-voorbeeld gaat over het realiseren van een enorme gedragsverandering bij een grote en diverse populatie medewerkers wereldwijd. Door de ‘informatiebackbone’ van de organisatie rigoureus anders in te richten waardoor transparantie ontstond over het presteren van medewerkers wereldwijd veranderde er veel ten goede in hun prestaties. Een briljant doordachte en gerealiseerde interventie op het gedrag door niet in te grijpen op gedragspatronen maar door rigoureus anders om te gaan met (sturing op) informatie. Zeer gericht sturen op uitkomsten als interventie op gedrag… Boeiend en inspirerend!

En dus…

Ga ik onderzoeken hoe interventies op gedrag en samenwerking kunnen worden versterkt door interventies op informatiesturing. Volgende maand doe ik verslag van mijn zoektocht!

PS: “informatiegestuurd werken” is het thema van de platformbijeenkomst ondernemerschap en innovatie die we op 12 september organiseren. Met inspirerende sprekers en ruimte om aan de slag te gaan in verschillende carrousels. Zorg dat je erbij bent!